Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Gravid vecka 30

Av Kajsa Wennmark - 12 november 2009 09:20

Bebisen

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.

 

Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka

Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.


Du

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.

Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa Wennmark - 27 januari 2011 08:04

Men vad ska man göra? Det är skola idag, och Noel ska åka till dagiset! :) Har precis fått i mig frukost, bestående av alldeles för lite. Men det gör inget, tar en banan på vägen till bussen!   Måste börja göra mig i ordning ordentligt snar...

Av Kajsa Wennmark - 4 januari 2011 03:14


 Nu är jag lite väl dålig måste jag få säga. Detta är nu tredje natten som jag inte lyckats komma i säng ännu. Det blir då alltid för sent. Jaja shit happends. Jag hade min betygsdialog idag, det gick mycket bättre än förväntat. Fick ...

Av Kajsa Wennmark - 2 januari 2011 14:33

Idag blir det att åka hem till underbara mamma och äta lite risalamalta, ge barnen julklappar och titta på deras nya soffa!    Noel ska bara äta lunch först och jag ska väl försöka göra något åt håret, annars blir det uppsatt som vanlig ordning ^...

Av Kajsa Wennmark - 31 december 2010 14:32

Det nya året knappar in på oss, och det är inte lång tid kvar att hinna med allt man vill göra under 2010. Det är en årsdag ej likt någon annan. I alla fall för oss! Vi firar inte bara nyår, utan också förlovningsdag!  Det blir att fira hemm...

Av Kajsa Wennmark - 2 december 2010 12:28

Åh så wünderbart!  Jag har påbörjat en ny kurs, och haft stora problem att hitta böckerna! Nu berättar min webblärare för mig att det finns en kille som nyligen avslutat sin kurs, och att han kanske vill sälja böckerna till mig!   Vore inte d...

Ovido - Quiz & Flashcards