Alla inlägg den 17 november 2009

Av Kajsa Wennmark - 17 november 2009 10:39

Fick knappt någon sömn alls inatt.

Inte okej.

Sedan skulle man ju kliva upp runt halv 8 för att åka till barnmorskan.

Och jag var inte på mitt bästa humör i morse.

Stackars Patric som står ut med mig!

Nej morgonen var verkligen piss och väldigt jobbig.

Drygt påträngande sådär som man inte vill.

När jag väl klivit upp och fått i mig lite yoghurt så satte jag mig framför tvn några minuter.

Lyssnade på något väldigt vackert pianospel. Det fick mig att lugna ner mig en aning.

Sedan när vi kom fram till barnmorskan kände jag bara för att gråta.

Verkligen inte min dag idag.

Men! Det släppte som tur var, fick sätta mig ned, andas in några ggr och prata om magen så gick det över.


Idag har vi pratat om förlossningen, bedövning/smärtlindring och lite sådant. Mina funderingar och rädslor.

Skrivit en sammanfattning av min graviditet.

Tagit blodtryck, lyssnat på hjärtljud och tagit vikt.

Så om man kollar igenom pappret under graviditeten, och kollar på vikten så ser man att jag går upp ca 1kg varje vecka.

Inte helt farligt. Även fast "slutsiffran" kan få mig att gråta så får man tänka framåt.

Vi ska införskaffa (hyra/låna eller ev köpa) en TENS-maskin! (:

Det ska tydligen vara väldigt effektivt och när man läser om det så verkar det väldigt bra.

Speciellt under öppningskedet. Dem tkr ju att det är så bra om man gör det första arbetet under förlossningen hemma. Så då kan det ju vara bra med en sådan maskin så man kanske står ut bättre med smärtorna.

Vet inte hur jag ska klara det annars helt utan smärtlindring. Något måste jag ju för fasen ha!! Haha^^


Nu tänkte jag skriva en sammanfattning av graviditeten.

En liten iaf! (:


Beräknad förlossning 2009-12-08
Graviditets vecka, 36+6
Total vikt uppgång under graviditet - 22kg

Antal ultraljud - 4+1 (1 vaginalt)

Magmått, 35
Blodtryck, 115/60
Fosterläge, Huvud neråt
Fosterljud, 128


Uppskattad vikt på fostret (Vecka, 32+1)
2085g
Vikt avvikelse -  +5%


Så nu bör han väga runt 3000g (:


Allt i allo, ser hur bra ut som helst! (:

Jag har haft lite dåligt blodvärde, men det löstes snabbt med järntabletter.
Lågt med B-vitaminer i kroppen också, men även det löstes snabbt (:

Känner allt oftare sammandragningar/förvärkar.
Det är skönt då det känns som det börjar närma sig lite mera.
Däremot så kissar jag heeeeela tiden känns det som.
Och nästan inget kommer ut, haha! Så typiskt.
Fötter och händer är något så sjukt svullna. Inte så konstigt eg.

Har mycket vätska i kroppen nu. Är svullen överallt hehe!


 
36+5 (Vecka 37)


Ovido - Quiz & Flashcards